"Human beings are at their best when they interact with the real world and draw lessons from the bumps and bruises they get"
Herbert A. Simon, 1994

יום שני, 17 בינואר 2011

משחקי המחשב


כיום, בעידן האינטרנט, אנו חשופים ונגישים בקלות לאינספור משחקים לימודיים מסוגים שונים, בתחומים שונים ברמות שונות ועוד. משחקים אטרקטיביים אלו משלבים צבעוניות, גרפיקה, שמע, אנימציה ועוד. בעזרת המשחקים הלימודיים הרבים שאפשר למצוא היום ברשת ילדים יכולים לתרגל מגוון רחב של נושאים- הנפוצים הם מתמטיקה/ חשבון ואנגלית. מכיוון שאלו מקצועות שמבוססים על תרגול ושינון- המשחק הממוחשב יתן להם עוד שינון בעזרת משחק שהוא גם אטרקטיבי ויזואלית וגם מעניין לימודית, כך הם גם יתרגלו וגם יהנו. להלן קישורים למספר אתרים: אופק של מט"ח ואתר גלים מבית סנונית. אתר מצוין שנותן גם מאמרים תאורטיים על המשחקים הלימודיים וגם מאפשר הורדה של משחקים ועזרים למשחקים הוא מאגר מת"ל, מכללת קיי באר שבע. אתר נוסף המשמש להבנת המטרה הלימודית ומציאת משחקים לימודיים מצויינים הוא לע"מ-למידה עצמית במחשב. אתר מקיף מאוד הכולל בתוכו חידוני איות, השלמת משפטים ושאלוני נכון-או-לא נכון, מבחנים אמריקאיים בנושאים שונים, משחקי טריוויה, משחקי זיכרון, התאמת מילים, פאזלים לימודיים ותרגילי חשבון.
http://www.edu-negev.gov.il/tapuz/noamtp/me/me.htm
ישנם אתרים לימודיים אשר שיתופיים גם להורים וגם לילד, כמו למשל אתר קידין: http://www.kidin.co.il/home.asp

האתר אומנם מציע פעילויות מגוונת לילדים ללא סיוע מההורים, אך ייחודו - מציע להורים לגבי המלצות לספרים, עצות בשלל נושאי הורות לצאצאים מגיל ינקות ועד גיל בית ספר (מסגרות, גמילה, ריבים בין אחים ועוד), וכל זאת בליווי צוות של פסיכולוגים.
המחשב יכול לתת גם משוב מיידי, אשר מלווה לעיתים קרובות בהזדמנויות נוספות לתיקון הלמידה. זמירה מברך (1996) במאמרה "אני, אתה, אנחנו והמחשב" טוענת ש"למשוב יש תפקיד חשוב בתהליך הלמידה: מצד אחד הוא ספק של אינפורמציה ומצד שני יש לו גם תרומה מוטיבציונית".
בעזרת פעילויות למידה מתאימות ניתן לכוון את הלומד ולאמן אותו בשימוש נכון בכלי. חשוב להדגיש שהמחקרים החינוכיים מדגישים שהמורים יכולים לתרום ולעזור לילדים לנצל את המחשב בצורה הטובה ביותר ללמידה ולהתפתחות מעבר לשליטה במחשב ולמשחק בו.(מברך, ז., 1996).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה