"Human beings are at their best when they interact with the real world and draw lessons from the bumps and bruises they get"
Herbert A. Simon, 1994

יום חמישי, 6 בינואר 2011

המורה הוא מנחה\מדריך (לא מלמד).

במסגרת קורס אסטרטגיות מתקדמות ללמידה ולהוראה עם ד"ר נטע נוצר למודנו על מה הם האסטרטגיה המקדמת לימוד אקטיבי ומה שעניין אותי ביותר הוא הגדרת המורה כמנחה ולא מלמד .
תצפו בסרטון הזה איך הוא מדגיש את העניין הזה :



מה שבסרט הפוך למה שצריך להיות המורה כמנחה ממש דוגמא נגדית .

מה שצריך להיות תפקיד המורה הוא :

1- לסייע לתלמידים לגבש ולהוציא לפועל את מיזמיהם. בתפקידו זה, המורה אינו חייב לדעת יותר מהתלמידים על התחום שבו בחרו לפתח מיזם, אך עליו להיות בקיא בתהליך היזמי ובגישה היזמית. עליו לסייע לתלמידים בניסוח השאלות הנכונות, באיתור מקורות מידע ובתכנון דרכי פעולה. בתוך כך, המורה יגלה רגישות וימעיט ככל האפשר במתן הוראות מפורשות, במתן פתרונות לבעיות ובקבלת החלטות הנוגעות למיזמים של התלמידים. נהפוך הוא: עליו לעודד את התלמידים לשתף פעולה, להתגבר על בעיות, לקבל החלטות בעצמם וללמוד זה מזה.

2- יסייע המורה לתלמידים לרכוש כלים לתכנון ולחשיבה - אם בהוראה פרונטאלית ואם בדרכים אחרות. כאמור, את הידע והכלים רצוי להקנות בהקשר הרלוונטי לתלמידים.
א- מתן משוב מעת לעת על עבודות התלמידים .
ב- מתוך הכרת מרכיבי הגישה היזמית, המורה יזמן מצבים שבהם יוכלוהתלמידים ולבטא ולשפר מיומנויות יזמיות, לרכוש נטיות יזמיות ולגבש עמדות חיוביות כלפי היזמות.

3-יסייע המורה לתלמידים לקשור בין העקרונות האלה ובין המיזמים הקונקרטיים שהם עוסקים בהם. יתרה מזאת, המורה-המנחה יעודד את תלמידיו להפגין גישה יזמית לא רק בלימודי היזמות, אלא גם במקצועות הלימוד האחרים ובחיי היום-יום. במילים אחרות: המורה יתכנן את ההנחיה והלמידה באופן שהגישה היזמית תיטמע בחשיבתו ובתפקודו של התלמיד בכלל סביבותיו.

מכאן עולה כי עיקר תפקידו של המורה בתהליך הלמידה הוא דווקא כמנחה.

הסתמכת על :
http://www.education.gov.il/tochniyot_limudim/yazamut/darkey_lemida.htm

5 תגובות:

  1. שלום לך אזהאר
    זה נכון לפי מה שטען ברונר שהתלמיד פעיל והמורה מדריך , כאשר התלמיד פעיל ומגיע בעצמו לפתרון ולא רק לשמוע מהמורה אלה גם יתרגם את זה במילים שלו והמורה יהיה מדריך ומנחה לתלמיד עד שיגיע לפתרון
    סהאם

    השבמחק
  2. שלום אזהאר
    אני סביח, סטודנט במגמת חינוך וניהול -במרכז ללמודים אקדמיים, נתבקשנו ע"י המרצה לתקשוב מר' מתי אלפר לכנס לבלוגים,לעיין ולהגיב.
    זו כניסתי הראשונה לבלוגים, עיינתי ברובם ,אך נמשכתי ליותר זמן לבלוג זהמכמה סיבות :
    *הבלוג מכיל נושאים רלוונטיים,מהותיים ואיכותיים כמו בכותרות: הדלישיוס שלי,עבודות ותרגילים בלימודי, חינוך ולמידה, טכנולוגיות ותוויות.
    שהם כוללים חומר מאוד עשיר וכלים מכוונים.
    בנושא הראשי שכותרתו:"המורה הוא מנחה\מדריך (לא מלמד)", אני חושב שכל מורה הוא קודם מחנך ואח"כ מורה, כי ניתן לדעתי להשיג מקלט או מחשב שינחה וידריך את ילדינו אבל לא יצליח לחבק תלמיד בשעת צרה , להעריך, ליישב סכסוך בין שני תלמידים, להענות לדרישותיהם הזמניות וכו'
    על בלוג כזה מגיע צל"ש ואיחולי הצלחה.

    השבמחק
  3. אני ראבעה זמירו סטודינטית לתואר שני במנהל חינוכי .
    התרשמתי מהבלוג שלך מאוד , ואני חושבת שהדברים שהסברת על המורה שהוא מנחה נכונה לגמרי, וזה אני חייה אותו היום בעבודתי עם ילדים אוטסטים . ילדים אלה צרכים משהו שיסייע להם וילווה אותם באיך ללמוד את הדברים ואיך להגיע אליהם ולא ברך ההוראה שהתרגלנו לה פעם שהמורה מביא את החומר מלמד פורנטאלי ומי שהבין הבין ומי לא זה לא מעניין החשוב הוא העברת חומר לא בודקים הבנת התלמדים ולא מוצאים הפוטנציאל שטמון בהם ושיש להם יכולות אפילו יותר טובות ממה שאנחנו חושבים

    השבמחק
  4. הבלוג של אזהאר
    שלום לך
    זה אסאמה משנה ראשונה בתואר שני- ניהול וארגון מערכות חינוך.
    התבקשנו על ידי המרצה להיכנס לאחד הבלוגים, לעיין ולכתוב תגובות. עברתי בין כל הבלוגים וממש עניין אותי הבלוג שלך כי הוא נראה מאוד יפה, מסודר ומעניין. הנושאים מאוד קשורים למורים ולעובדי הוראה בבתי הספר.

    השבמחק
  5. אזהאר שלום
    מה שחשוב לזכור הוא שעל מנת שהמורה יהיה מדריך ומנחה הוא צריך לשלוט בכלים ושיטות הנחיה. כישרון יכול להיות מולד אך לבטח לא הכלים והשיטות. יש להשקיע ביצירת והכשרת מורים שכאלה.

    השבמחק