"Human beings are at their best when they interact with the real world and draw lessons from the bumps and bruises they get"
Herbert A. Simon, 1994

יום רביעי, 14 ביולי 2010

משחק - שרשרת המספרים

הנה סוף סוף החלטי מה הוא סוג האינטראקציה שבאמצעותה אפשר לממד את הנושא שלי – סדר הפעולות בחשבון - והיא משחק .

מטרות לימודיות של המשחק :
1- התלמידים ידעו כיצד יש להשתמש בחוקים עבור סדר הפעולות .
2- התלמידים יתרגלו את סדר פעולות חשבון ואת השימוש בסוגריים.

מושגים התלמידים ילמדו באמצעות המשחק : חשבון, סדר פעולות, כפל, חיבור, חיסור, חילוק , סוגרים.

והנה מבנה המשחק שעבדתי עליו אחרי הערות של גלית . והנה אני מעלה ההצעה מתוקנת בהתאם לנקודות שהעלתה גלית , שהערותיה עזרו לי מאוד ונתנו לי כיוון ברור וממוקד יותר .

- תאור המשחק :
כלי עזר :
היא באה להראות לתלמיד כיצד יש להשתמש בחוקים עבור סדר הפעולות .
לפני תחילת המשחק על השחקנים לצפות בהצגה ממוחשבת , השחקנים בהצגה הזאת הם פעולות החשבון עצמם שיציגו את עצמם וישחקו כל אחד תפקיד הפעולה שלו .
בהצגה יהיה דמות של ו הסוגריים .
זמן ההצגה : מקסימום 4-5 דקות .
הדילוג מתחיל ביניהם :
סוגריים - איך פותרים את התרגיל ??
חיבור - צריך לבצע החיבור בהתחלה .


כפל – לא מבצעים אותי בהתחלה כי אני יותר חזק ממך .
חיסור ו החילוק : אז מי מכם הוא הנכון .
הסוגרים : עלינו לבחור חוק כלשהו שמאפשר לנו לכתוב ביטוי ולהיות בטוחים שכל מי שקורא ואתו בדרך לה התכוונו .
לכן החוקים :
- פעולות בדרגה אחת: לפי הסדר משמאל לימין .

- פעולות בדרגות שונות: מבצעים בהתחלה כפל וחילוק לפי הסדר אחר כך חיסור וחבור גם לפי הסדר .

- ביטוים עם סוגריים : מבצעים בהתחלה הסוגרים ואחר כך לפי החוקים שלמעלה .

לאחר צפייה בסרטון ( כלי העזר)נתחיל במשחק .

שני שחקנים - הם יכולים לבחור גם במשחק נגד הברנש (המחשב משחק ברמתם) או נגד החד-עין (המחשב במיטבו, ברמה הטובה ביותר).
המשובים – הם רמזים שהם מקבלים מסייעים להם לשפר את כישוריהם בפתרון בעיות ומכוונים אותם לאסטרטגיות משחק או ביטויים חשבוניים שעדיין אינם נכללים במערך המהלכים שלהם.
חוקי המשחק – אסור לחזור על הפעולה פעמים וגם על המספרים , אפשר להשתמש בסוגרים והתשובה של התרגיל תהיה בכיוון השני של הדרך .

התנהלות המשחק (מהלך)-
המשחק הוא שני בין אדם שצרכים לעבור דרך במדבר בזמן קצר כדי לא למות מהצימאון . כל הדרך הוא שרשרת מספרים שכל שחקן בכיוון שלו צריך לפתור את התרגיל כדי שיצליח להמשיך את דרכו לכוון השני . מי שמסים את הדרך ומגיע קודם למים הוא המנצח .

המשחק בנוי מ 3 משחקים :

המשחק ברמות שונות – קל - בינוני – קשה (לפי השלבים) .

המשחק 1 - ברמה קלה .
הוראות - צריך לפתור התרגיל .

המשחק 2 – ברמה בינונית .
הוראות - צריך לסדר את הפעולות במקום המתאים , כדי שתצליח לעבור לכוון השני .

המשחק 3 – ברמה קשה .
שצריך על השחקן לשים את המספרים במקום הנכון ולסדר פעולות החשבון .
הגרפיים שייכללו במשחק :
ואשמח לקבל ממכם חברה נקודות לשיפור במידת הצורך .

11 תגובות:

  1. שלום אני אבו מדיעם
    הבלוג שלך אזהאר שלבי יפה מאוד וגם מעניין מצאתי בו חומר להוראת החשבון דבר שמעניין אותי ואפשר ללמודממנו הרבה דברים ולהעביר חומר שמעניין את התלמידים. משחק יפה ישר כוח

    השבמחק
  2. שלום ממני חוטבא ראניה
    הבלוג שלך עניין אותי והרשים אותי הנושא שבחרת בו מוצלח בזה שאת מלמדת מתמטיקה דרך משחק ובזה את יוצאת מהשגרה את מקלה על התלמיד וממחישה את הנושא יישר כוחך

    השבמחק
  3. שלום לך אזהאר אני איאת מנסור
    הבלוג שלך הרשים אותי כל הכבוד מצאתי בו חומר למידה שחשוב מאוד בחשבון וגם המשחק הלימודי " שרשרת מספרים " כל כך עניין אותי לשלב אותו בהוראת הלימודים .

    השבמחק
  4. שלום
    אני עבד אלרחמאן אבו ריאש
    הבלוג עושק בשילוב המשחק בלימוד המתמטיקה וכמה זה חשוב בשילוב למדה מעניינת . החמר שאת מציגה מאוד יפה והעשיר אותי כמורה חשבון בגיל הרך . תודה לך סהאם עאסלה .

    השבמחק
  5. הי
    אזהאר שלבי
    אני סמאח אבו עסא מורה לחשבון בבית ספר יסודי מאוד יפה החומר שמוצג בבלוג שלך וגם עזר לי ברעיונות חדשים במיוחד המקצוע החשבון הינו חשוב בגיל הרך וישנו הצורך לפתח משחקים ולשלבם בתהליך הלימודים .

    השבמחק
  6. היי חברה אני מאוד שמחה שמה שכתבת העשיר אותכם כמורים וענין אותכם ותמיד תשתמשו בשיטות הוראה אשר יפיחו בתלמידים רצון ומוטיבציה ללמידה .

    השבמחק
  7. שלום אזהאר
    תראי איזה מפונקים ילדי היום! גם אני למדתי חשבון אך השימוש בשרשרות אז היה קצת יותר שונה!

    השבמחק
  8. מה השתנה הוא שיטת הלמידה אבל החומר הוא אותו חומר .

    השבמחק
  9. שלום
    אני פאלח אעתייקה
    בעידן שאנחנו חיים בו היום יש חשיבות למשחקים המטמתם וזה גורם להגברת החשיבה אצל הילדים ולהנאתם כמו כן זה מגביר את המוטבציה ללמוד ולהצליח .

    השבמחק
  10. שלום לך ... אני גבארה ראיד ... שמחתי מביקור שלי לבלוג שלך .. במיוחד שאני גם מלמד מתמטיקה בחטיבת הביניים .. היה מעניין למצוא ו לשתף כל התלמידים במשחק גם ברמות שונות לפי מידת הצורך ו היכולת של כל תלמיד ותלמיד.

    השבמחק
  11. hii
    זה נכון אם אנו מלמדים את נושא המתמטיקה דרך המשחק זה מושך את התלמידים .התלמידים לומדים בכיף , מוריד את החרדה ממתמטיקה . יש הרבה ילדים מפחדים ממתמטיקה שונאים ללמוד את הנושא , אבל בדרכים שונים כמו דרך משחק אנו יכולים לשנות כמה שאפשר
    סהאם

    השבמחק