"Human beings are at their best when they interact with the real world and draw lessons from the bumps and bruises they get"
Herbert A. Simon, 1994

יום חמישי, 1 ביולי 2010

סדר הפעולות והשימוש בסוגריים

נתנה לנו ד"ר רחל מינץ בקורס - עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות מטלה שהמטרה ממנה לערוך חשיבה לגבי סוג האינטראקציה המתאים ביותר להוראת נושא שאנחנו בוחרים אותו , וכן לגבי המרכיבים השונים של האינטראקציה.

הבעיה הראשונה אצלי במטלה הייתה לבחור נושא שיש בו קושי ידוע בהוראה ועיילו רוצה להתגבר באמצעות האינטראקציה .

אחרי שקראתי הרבה מאמרים בתחום שלי (מתמטיקה) בחרתי סדר הפעולות והשימוש בסוגריים כי רוב המחקרים לבדיקת פתרונות של תלמידים עולה שתלמידים עושים שגיאות רבות בסדר פעולות החשבון בתרגילים .

בין המיומנויות , אשר תלמידים חייבים לרכוש אותן , היא היכולת לפתור תרגילים המכילים שתיים-שלוש פעולות חשבון .
התלמידים לומדים 3 חוקים :
- ביטוים ללא סוגרים עם פעולות בדרגה אחת .
למשל :100 - 50 -25+25 , 70 :5X2
- ביטוי ללא סוגרים עם פעולות בדרגות שונות .
למשל : 32 +64 :16X2 , 100 - 60 :4 , 96- 24 + 12 :6
- ביטוים עם סוגריים .
למשל : 90- (36 +14) :10 , 60 : (20 -5) X2 ,3 X(20 +4)

אופי השגיאות של התלמידים הקשורות לסדר הפעולות :

רוב השגיאות בסדר הפעולות המכילות שתי פעולות בדרגה אחת בא לידי ביטוי בכך שהתלמידים מבצעים חיבור לפני חיסור וכפל לפני חילוק ללא קשר לסדר רישומם .
למשל :
1 2 3
78 - 24 + 12 : 6 = 52

1 2
80- 43 + 17 = 20
ובביטוים המכילים שלוש פעולות , תלמידים טועים יותר מאשר בביטויים בעלי שתי פעולות , שבהם יש צורך לבחור רק פעולה אחת (ראשונה) ויש אפשרות להשתמש בחוק מסיום אחד .
למשל בחישוב הביטוי :
90-48+12:6 יש יותר שגיאות מאשר בחישוב הביטוי : 80-43+17 .
זה בולט במיוחד בנוגע לתרגילים עם סוגריים . כל התלמידים מבצעים כפולה ראשונה את הפעולה שבסוגריים , ולכן בתרגילים בעלי שתי פעולות בלבד אין שגיאות בסדר פעילות . בניגוד לכך בתרגילים עם סוגרים בעלי שלוש פעולות שיש הרבה שגיאות , כי התלמידים מבצעים פעולות מעבר לסוגרים לפי סדר הרישום שלהן , משמאל לימין .
למשל :
3 1 2
44: (44-24)- 100
מזאת אפשר לראות שהסיבה לשגיאה הזו היא ניסוח לא מדיוק של החוק המתאים .
לכן לדעתי הידע שחשוב ללמד אותו באמצעות האינטראקציה הוא מדוע יש צורך בחוקים עבור סדר הפעולות? הפעולות הוא כמו הדקדוק של השפה . הוא מאפשר לנו לדעת כיצד המספרים והפעולות משתלבים ביחד .
לפי כך דרך האינטראקציה התלמיד ילמד כי הסיבה לחוקים של סדר הפעולות באה משמות המספרים .
לדוגמה :
במספר 350 : אנו אומרים " שלוש מאות וחמישים " , וכשמתרגמים זאת לשם המספר הכוונה ל:
3x 100 + 5 x 10
או לדוגמה 3x 70 + 3 x 30 + 5 x 10
בנוסף לכך ,
3x 70 + 3 x 30 + 5 x 10 = 3 x ( 70 + 30 ) + 5 x 10
וזה יכול להדגים את הצורך בסוגריים .
כל זה מאפשר לנו לכתוב ביטוי ולהיות בטוחים שכל מי שקורא אותו יבין אותו בדרך לה התכוונו . ולכן יש צורך בחוקים .
עכשיו פתרתי את הבעיה הראשונה ונפלתי בבעיה השנייה מה סוג האינטראקציה שיכול לשרת באופן הטוב ביותר את מטרות ההוראה שלי ??

5 תגובות:

  1. kholod אמרה
    שלום אזהאר
    כל הכבוד
    עבודה מסודרת מורכבת בצורה מנומקת ומרהיבה בנושא המתמטיקה
    בהצלחה לך

    השבמחק
  2. תודה לכן למיס ו כלוד כל זה יצא לי בשביל תלמידי בית הספר שמתמודדים יום יום עם הלמידה המונוטונית בכיתה . מהתנסותי בבתי ספר השונים , ומעבדותי כמורות למתמטיקה ראיתי כי התלמידים צמאים לשיטות שונות ומגוונות .

    השבמחק
  3. שלום רב אזהאר
    מה שהיה מעניין בבלוג שלך הוא החומר המתמטי החשוב על סדר הפעולות והשימוש בסוגריים.
    אני כמורה למתמטיקה תמיד מוצא המון שגיאות של תלמידים בנושא הזה ובעיקר בשאלות שיש בהן סוגריים,
    באמת מה שכתבת עוזר למורים ולתלמידים, תמשיכי כל ומאחל לך שנה מוצלחת בלימודים.

    השבמחק
  4. שלום אזהאר
    מאחר ואני מורה למטמטיקה בבית ספר ע"י יסודי
    קראתי את המאמר שהוא מענין ומסודר
    ורציתי להעיר שזו באמת בעיה בסיסית אצל הילדים שלנו אפילו בכיתות גבוהו
    שוב תודה לך

    השבמחק
  5. תודה לכם מוסא ו אברהאים ,לפי דעתי מה שצריך לעשות כמורים הוא לשנות את דרך ההרואה שלנו ככל שהמורה יחוש עניין ויבין את החשיבות והיופי שבמקצוע כך הוא יעביר זאת לתלמידיו ובך לא יהיה בעיות אצל התלמידים.

    השבמחק