חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי:
גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית .
פרופ' עמי וולנסקיזה בא להציג במאמרו חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי שיהיה בו כדי להוסיף תמיכה למאמצים המתמשכים של בית הספר בניהול עצמי באלף החדש רב-האתגרים.
בית ספר בניהול עצמי הוא אחת המגמות הבין-לאומיות הבולטות לרפורמה בחינוך. תקוותנו היא שתאפשר לבתי ספר לעודד למידה מתמשכת ופיתוח של התלמידים, של הצוות ושל בתי הספר עצמם, תגדיל את מידת התמיכה של הורים וקהילה, תשפר את הטכנולוגיה בחינוך ובניהול ותענה על הצרכים והאתגרים בסביבה החינוכית, סביבה המאופיינת בקצב שינויים מהיר.
וכדי שיצליח בית ספר בניהול עצמי צריך לשינוי הפרדיגמה - מפרדיגמה מסורתית בעלת זיקה למקום ל- פרדיגמה משולשת חדשה. הפרדיגמה החדשה תדגיש פיתוח אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר אצל התלמידים (CMI) (ובהן אינטליגנציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית) ואת התהליך המשולש (דהיינו, גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית) בחינוך.
תהליך המשולש בחינוך הינו :
א) גלובליזציה – בחינוך : היא צריכות לכלול את מרב הרלוונטיות הגלובלית, התמיכה, המשאבים האינטלקטואליים והיזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה .
ב) לוקליזציה - בחינוך : היא לדאוג למרב הרלוונטיות המקומית, לתמיכת הקהילה וליזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה.
ג) התאמה אישית - בחינוך : היא להביא לידי מרב המוטיבציה, היזמה, והיצירתיות של תלמידים ומורים - בחינוך, בהוראה ובלמידה דרך אמצעים שונים כגון יעדי למידה, שיטות ולוחות זמנים להתקדמות; לעודד תלמידים ומורים ללמוד למידה עצמאית ולהשיג הגשמה עצמית ויזמה עצמית; לענות על הצרכים האישיים המיוחדים ולפתח בקרב התלמידים אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר.
לכן לפי דעתי על משרד החינוך לגבש תוכנית לפני החלפת התכנית הקיימת, שכן ביטול מוקדם יגרור אחריו תלמידים שעלולים ליפול בין הכיסאות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה